Fordampning

hvad_du_ikke

Hvad du ikke ved om din olie. Kan koste dig:

Mange kunder mener at deres olie er den bedste, hvorfor skulle den ikke være det? FORKERT. Hvad du ikke ved om olie fordampelighed kunne koste dig mange penge og lave væsentlige skader på din motor. Den lette og rigtige beslutning.

 

PEDRO-CANADAS FØRENDE HEAVY DUTY MOTOR OLIE DURON.

HVAD ER OLIENS FORDAMPELIGHED

Når olie bliver udsat for meget varme temperaturer (hvilket er normalt i en kørende motor) begynder olien at fordampe, Den lette del af olien fordamper først, og efterlader den tunge del i motoren, dette bevirker en forandring i olien, mængden af fordampning er afhængig af forskellige forandringer i temperaturen. Jo lavere fordampelighed, jo bedre vil olien arbejde, og selvfølgelig yde optimale smøreevner ved høje temperaturer.

NOACK fordampeligheds-test (ASTM D5800)
Denne test sammenligner mængden af fordampning på forskellige motor olier. Og samtidig måler fordampeligheden mod industrielle standarder.

NOACK testen, er lavet ved en olie temperaturer på 2500C under en times kørsel med konstant gennemstrømning af varm luft, som bevirker at olien fordamper. Den tabte mængde af olie bliver da målt.

Hvad indikere the NOACK testresultat?
En olie med et lille vægttab er at foretrække. Da det betyder mindre oliefordampning ved høje temperaturer, som igen indikere at olien bedre kan modstå realistiske arbejdsforhold.

Maximum niveauet på noack fordampnings tab, som er et krav for at møde API SL og ILSAC GF-3 standarder er 15%. De seneste undersøgelser for den næste API Diesel Service Classification (PC-10), foreslår nu at den bliver reduceret til 13%, som da indikere at det er meget vigtigt med en lav fordampelighed på motorolier.

Resultater fra NOACK test:

En lille NOACT procentsats i vægttab er at foretrække, dette indiker det følgende:

Mindre Fordampning:

  • Giver mindre olieforbrug.
  • Bedre smøring.
  • Mindre slidtage.
  • Længere levetid.
  • Mindre brænstof forbrug.

Det giver en forbedret drifts- økonomi

Mindre veligeholdelse:
Akkumulering af heavy olie i motoren betyder tykkere olie
( som gradvis mister sine smøreegenskaber) Derfor kan man ikke stole på at olien flyder ud til alle vitale dele, og smøre optimalt. En olie med en lav fordampelighed betyder at der er en mindre risiko for at motoren køre med et for lavt olieniveau.